Skolyoz Tedavisi

Skolyoz, spinal deformiteler içerisinde en sık karşılaşılan ve ilerleyen evrelerde son derece ciddi duruş bozukluklarına neden olan üç boyutlu bir omurga deformitesidir. Bu deformite omurganın yapısal bozukluğundan kaynaklı olarak ortaya çıkabileceği gibi omurga dışı sebeplere bağlı olarak da gelişebilir.

Skolyoz tedavisinin ilk adımında erken tanı yer alır. Erken tanı ile özellikle ergenlik döneminde eğriliğin ilerleyişini engellemek, mümkünse omurgayı en uygun açıda geriye çevirmek ve bu sayede hem estetik açıdan hem de duruş biçiminde düzelme sağlamak amaçlanır.

Skolyozda erken tanı ve tedavi çok önemlidir. Birçok skolyoz ilerlemeden tespit edilirse cerrahiye gerek kalmadan tedavi edilebilmektedir. Tedavi planlanırken kişinin yaşı, cinsiyeti, eşlik eden hastalıkların varlığı, omurga eğriliğinin derecesi, eğriliğin yönü, tipi ve skolyoz tablosunun ilerleme riski gibi pek çok faktör göz önünde bulundurulur.  Dünyada kabul gören ve kanıt düzeyi olan skolyoz rehabilitasyonunda skolyozu olan bireylere özel egzersiz programı hazırlanır. Bu egzersiz programı “schroth, lyon yöntemi, seans, fıts” gibi konseptleri içerir ve genelde yüksek başarı elde edilir.

Skolyozda neden 3 boyutlu egzersiz?

• Egzersiz planlaması yapılırken omurga eğriliğinin yönü ve mevcut tedavi fazı göz önünde bulundurulur.
  • Vücudun asimetrik yük dağılımını ortadan kaldırarak kambur ve asimetrik duruşu düzeltir.
  • Statik-dinamik postural kontrolü ve dengeyi sağlar.
  • Omurganın eğrilikten etkilenimi doğrultusunda planlanarak ve çeşitli solunum teknikleriyle desteklenerek tedaviyi daha kolay ve kalıcı hale getirir.
  • Etkilenen bölgedeki kasların gücü, denge düzeyi, hareket kabiliyeti ve vücudun genel koordinasyon seviyesi iyileştirilir.
  • Vücut algısının iyileşmesinde ve ağrıların azalmasında etkilidir.
  • Solunum kapasitesini arttırır.

Bu egzersizler sadece bu alanda uzmanlaşmış fizyoterapistler tarafından uygulanır!